Home
Stem
Doe mee
Contact
Winnaars
Planning
Partners

Nieuws

Dirk folder meest favoriet in Nederland
Consumenten geven folders gemiddeld een 7,4

Dirk is de overall winnaar van de ‘Beste Folder Awards’ verkiezing, editie 2018. Naast de supermarktketen namen zeven andere retailers een categorie award in ontvangst tijdens het Hoera voor de Folder! event.

‘Scherpste aanbiedingen’ het belangrijkste aspect
In de afgelopen weken hebben consumenten hun favoriete folder beoordeeld. In totaal zijn er ruim 60.000 stemmen uitgebracht. De deelnemende folders zijn beoordeeld op aspecten als ‘aantrekkelijkheid van de folder’, ‘leukste producten’ en ‘leesformaat’. Folderlezers vinden ‘scherpste aanbiedingen’ het belangrijkste aspect, direct gevolgd door ‘bevat producten die ik wil kopen’ en ‘informatief’. Nederlanders beoordeelden de folders met een gemiddelde van 7,4.

De beste folders
In deze editie van de ‘Beste Folder Awards’ zijn er negen categorieprijzen uitgereikt en één overall award. Dirk heeft met drie prijzen de favoriete folder van de consument.

De winnaars van de ‘Beste Folder Awards’ 2018
CATEGORIEWINNAARGEMIDDELD EINDCIJFERBESTE ASPECT
BouwmarktenFormido7,7Overzichtelijk
CadeauPrimera7,2Overzichtelijk
Drogisterij & ParfumerieICI PARIS XL7,6Aantrekkelijk
ElektronicaMediaMarkt7,8Overzichtelijk
FashionZeeman7,4Scherpste aanbiedingen
FoodDirk8,4Scherpste aanbiedingen
LivingIntratuin7,7Aantrekkelijk
WarenhuizenXenos7,7Leukste producten
OnlineDirk8,4Scherpste aanbiedingen
Baarn, 26 april 2018

Welke folder is favoriet bij de consument?
De kanshebbers voor de ‘Beste Folder Awards’ 2018 zijn bekend.

De genomineerden voor de ‘Beste Folder Awards’ 2018 zijn bekend. In de verkiezingsperiode hebben ruim 35.000 consumenten gestemd. 34 folderaars maken kans op een categorieprijs. Welke folder de absolute favoriet is van de consument wordt op 26 april bekendgemaakt.

Tijdens de verkiezing beoordelen consumenten de folders op verschillende aspecten als Leesformaat, Inspiratie en Leukste Producten. In totaal zijn er meer dan 60.000 beoordelingen gegeven over de 68 folders. De uitreiking van de ‘Beste Folder Awards’ vindt plaats tijdens het Hoera voor de Folder! event in Baarn.

In deze editie van de ‘Beste Folder Awards’ konden folderaars deelnemen in acht verschillende branchecategorieën, zoals Bouwmarkten, Fashion en Food. Daarnaast wordt er dit jaar voor het eerst een winnaar in de categorie ‘Online’ gekozen. Van al de categoriewinnaars kan er uiteindelijk maar één de allerbeste zijn. Welke folderaar de overall titel van de ‘Beste Folder Awards’ wint, wordt ook op 26 april bekendgemaakt.

Genomineerden voor de ‘Beste Folder Awards’ 2018.
Gerangschikt op alfabetische volgorde.
Bouwmarkten
  • Formido
  • Gamma
  • Hornbach
  • Karwei
  • Praxis
Drogisterij & Parfumerie
  • Etos
  • ICI PARIS XL
  • Kruidvat
Elektronica
  • BCC
  • Expert
  • MediaMarkt
  • Vodafone
Fashion
  • ANWB
  • Bristol
  • Wibra
  • Zeeman
Food
  • Aldi
  • Dekamarkt
  • Dirk
  • Hoogvliet
  • Lidl
Living
  • Intratuin
  • Leen Bakker
Speelgoed & Cadeau
  • Bruna
  • Intertoys
  • Primera
Warenhuizen
  • Big Bazar
  • Blokker
  • Hema
  • Xenos
Online
  • Dirk
  • ICI PARIS XL
  • Intratuin
  • Vomar
  • Xenos


De publieksprijs die dit jaar voor de 6e keer georganiseerd werd, is een initiatief van de DDMA Businessgroep Verspreidingen. Retail adviesbureau Q&A voert jaarlijks de ‘Beste Folder Awards’ verkiezing uit.
Amersfoort , 12 april 2018

Papieren folder populair in Nederland

Amersfoort, 8 januari 2018 – Nederlanders zijn gek op folders. Bijna 90% van de 863 ondervraagden vindt wekelijks een folderpakket op de deurmat. 85% van hen geeft aan dat scherpe aanbiedingen, productaanbod en informatie de redenen zijn om folders te lezen. Tweederde geeft aan zelfs een sticker op hun brievenbus te willen plakken om post te blijven ontvangen.

Voorafgaand aan de vorige editie deed Q&A onderzoek naar het foldergebruik. Ook toen bleek de papieren reclamefolder te zorgen voor de meest aanloop naar fysieke winkels. Online folders hebben een ander effect. De digitale folder stimuleert 32% van de consumenten om in een fysieke winkel te kopen, terwijl 21% geprikkeld wordt aankopen te doen in een webwinkel.

Het feit dat digitale folders altijd beschikbaar zijn, zorgt ervoor dat online reclame steeds populairder wordt. Op dit moment zijn de online folders nog een aanvulling, maar de verwachting van de consument is een toename in het lezen van een online folder. 63% van de ondervraagden geeft aan de digitale folder te lezen via de website van de retailer.
Amersfoort, 8 januari 2018

De papieren folder blijkt nog steeds het meest effectief

Onderzoek Q&A: Digitale folder wordt binnen vijf jaar overheersend

Amersfoort, 13 januari 2017 – Reclamefolders zijn geliefd bij Nederlanders. Ruim 87% leest de papieren folder die op hun deurmat valt. Papieren folders worden op dit moment meer gelezen dan digitale folders en daar profiteren fysieke winkels het meeste van. Toch lijkt het een kwestie van tijd tot de digitale folder het stokje overneemt.

Uit een onderzoek van Q&A over foldergebruik blijkt dat de papieren reclamefolder het meeste gelezen wordt. Belangrijker is dat deze folder ook voor de meeste aanloop naar de fysieke winkels zorgt. Ruim 60% geeft namelijk aan dat de folder hen stimuleert om in een fysieke winkel te kopen. Webshops profiteren vele malen minder van de folders die door de brievenbus komen. Slechts 10% geeft aan dat een papieren folder aanzet tot kopen in een webshop.

De digitale folders hebben een ander effect. 38% van de consumenten geeft aan dat een digitale folder stimuleert om in een fysieke winkel te kopen, terwijl 24% wordt geprikkeld om via internet te kopen. Hoewel fysieke winkels in het algemeen het meeste baat lijken te hebben bij zowel digitale als papieren folders, kan het veranderende folderklimaat op den duur wel tot meer online aankopen leiden.

Digitale folders worden gezien als een mooie aanvulling op de papieren folders gezien en de consument vindt het een voordeel dat de digitale folders altijd en overal beschikbaar zijn. De consument verwacht wel dat de papieren folder over vijf jaar minder gelezen wordt en dat het lezen van digitale folders de komende jaren sterk toeneemt.

Over het onderzoek Q&A voerde een vooronderzoek uit onder ruim 2.000 consumenten in voorbereiding op de Beste Folder Awards. Dit jaar wordt deze verkiezing voor de vijfde keer georganiseerd. Vanaf 15 februari 2017 kan de consument weer stemmen op zijn of haar favoriete folder. Ga voor meer informatie over de verkiezing naar www.debestefolder.nl.
Amersfoort, 13 januari 2017